25 Januari 2009

masalah yg memang berat

study aku makin merundum, aku dalam berusaha untuk memperbaiki tahap akedemik aku,
tapi yg peliknye perasaan malas untuk study amat lah membelenggu diriku, aku penuh semangat tapi aku tak reti merealisasikan semangat aku ke arah yg tepat iaitu untuk study, aku rajin bace buku lain dari baca buku study ku,,uh ape nak jadi.. aku rase aku kene buat jadual study agar aku jadi pandai nak bahagikan mase aku dengan lebih berfaedah, dapat bace buku study dalam mase yg sama dapat baca buku kitab agama dan majalah agama. kalau tidak..bace kitab je la..ngantuk tido..x buat ulangkaji pun nanti..bahaye..

satu lagi,
aku mengharapkan kesudian anda semua untuk berkongsi cara2 kita hendak mengingat nota2 kita dengan cepat dan berkesan..x mudah lupa apa yg dihafal,itu yg dikata berkesan.. terlalu banyak nota2ku dan semua dituntut untuk menghafal..memang bidangku ini bidang menghafal..jadi sape2 yg ade petua,sampai2kanlah padaku :( ..

lecturer ku penah bagi tips care dia menghafal, iaitu sambil berdiri dan berjalan, sebut kuat2 perkara yg nak hafal tu.. hmm macam x berkesan pada aku, tapi sebut kuat2 tu agak menjadi..aku sebut sambil duduk.. ade sorang lagi lecturer,katanya kita kene faham dulu perkara tu baru mudah nak menghafal,ini memang x dpt dinafikan..

cara lain?? jike ade kongsi2la dgn saye..

Tiada ulasan:

cari

cari

Reminder for me and you

Reminder for me and you

ayuh para mujahid dan mujahidah!

ayuh para mujahid dan mujahidah!