25 Januari 2009

Diriku masih begini

Diriku masih begini


Diriku masih begini..

sudah lama dalam kealpaan

meniti dari kejatuhan setahun pertengahan

sungguh ianya sakit dalam helah kelalaian


diriku masih begini..

bila tiba di hujung penentuan

di kala penentuan musim empat bulan

diriku terpaksa menelan musibah

jiwa usah dikata

haru biru porak poranda

sudahnya tiada apa dapat kubuat

hanya dapat memujuk menampilkan riak tenang


diriku masih begini..

dipermulaan musim berganti

menanam azam yang kuharap sekian lama

semangat membara bisa membakar

maraknya semakin hilang tanpa usaha

jejak langkah tiada istiqomah

ditinggalkan tidak berjaga


diriku masih begini..

bukan kulupa

kuberdoa tiada terkira

tapi..

aku takut dalam lengah

aku ingat dalam abai

kian menjauh dari matlamat


diriku masih begini..

dimana azam yang kutagih

dimana usaha bukti azamku

dimana..


kini..

penghujung sudah tiba

aku kuatkan diri

cekalku bukan lagi seperti dulu

aku lemah sengsara

tiada daya tiada apa


dulu..

tidak kufikir begini takdirku

aku tidak menyalahkan takdir

kerana diriku adalah milikNYA

semua yang ada pada diriku adalah milikNYA

kini kusedar nikmat yang diberiNYA telah pergi

pergi dari pinjaman yang diberi olehNYA

tiba tahap diriku perlu gigih berusaha dari awal

aku redha diriku bukan seperti dulu

seorang yang mudah menangkap ilmu

tak kira bila

menjadi kebiasaan kubiarkan digunakan diakhir waktu


diriku masih begini..

tiada apa berubah

masih mengharap belas kasihanNYA semata

aku malu aku segan

sungguh aku orang yang lalai

aku hina aku tidak sayangkan diriku

apakan pula menharap diri dikasihiNYA

aku kufur nikmat yang telah diberikanNYA

nikmat yang tidak kugunakan sebaiknya

waktu yang sempit begini

tiada tawakal tanpa usaha

tiada apa yang tinggal lagi

cukuplah Allah bagiku

dalam mengharap rahmatMU sentiasa disisiku


diriku masih begini..

seperti musim yang lalu

dipenghujung musim

hatiku bertambah pecah

kerana aku mendapati

diriku

masih lagi begini

dipenghujung musim

aku masih tetap berharap

tidaklah lagi aku masih begini


~gurindam rasa

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saje jenguk blog ni...
tingkatkan usaha

Fatimah Az-Zahrah berkata...

selamat datang kedaijamu..
moge bjaya mhasilkan jamu :)

[MH] berkata...

Salam Ziarah :)

cari

cari

Reminder for me and you

Reminder for me and you

ayuh para mujahid dan mujahidah!

ayuh para mujahid dan mujahidah!