19 Januari 2010

Isu sendiri, kaitan dan penjelasan.





Thanks to mr. kamikaze that be the first person commented my last post, your blog is happening! Keep it up.

Thanks to ummi, menjawab pertayaan ummi..kenapa tanya kerja?, oh itu menjadi kebiasaan,dan dari situ boleh berkongsi pengalaman kerja. love to know new info dalam bidang pekerjaan. Dan termasuk juga latar belakang.

Pasal si dia.. sebenarnya dah selesai.. bukan dia yang bermasalah,tapi saya yang bermasalah. Dia dah pernah bagitahu cuma saya yang tak ingat (T_T) haha. Dan dia bukanlah orang yang suka cakap hal peribadi..jadi bila tanya kali kedua dia jadi agak moody la. Suatu masalah bila kita punyai ramai kenalan chatting phone..tak semua yang saya ingat dan dont take seriously. maka lepas ni kena take seriously about it. Itu pun kena buat ayat pujuk, “saya ramai kenalan jadi tak berapa ingat, insyaAllah,lepas ni saya tak lupa lagi,nak salin dalam kertas biar ingat”.


Mengimbau kembali saat perkenalan dengan dia, dia call dan saya jawab, “salah nombor ni..” selang beberapa hari atau minggu,saya pun dah tak ingat bila, saya mendapat mesej dari dia.


Dia- “Salam, hai boleh berkenalan?”

Saya- .. dalam fikiran,eh siapa pulak ni..jika dari chat phone mesti guna no celcom, tapi ni no maxis? Macam pernah lihat je no ni..hati berdebar2,eh ke aku dah ada peminat misteri setelah lama aku takde peminat.(haha tak boleh blah) ..kemudian aku fikir,hmm kadang2 orang guna banyak no. Not impossible from chatzone. Lantas, aku tanya dengan perasaan penuh cuak, “siapa ni?”.

Dia- “saya dolah” (bukan nama sebenar)

saya-dolah mana pulak ni..alahai peminat misteri ke ni..lalu aku pun menaip “dolah mana pulak ni?”

dia-“haritu saya ada tersilap call,boleh berkenalan?”

saya-patut macam pernah tengok je no ni. musykil.. “rasanya tak perlu kot berkenalan”.

Dia-“saya ikhlas nak berkawan,tak salahkan”

Saya-hai..peliknya orang ni.. “awak ni memang salah no,pastu berkenalan ke? Ntah sapa2 je,buatnya ada niat jahat ke”. (prejudis sungguh aku)

Dia-“awak ni tak baik berprasangka buruk pada orang seislam, saya ikhlas nak berkawan....ayat seterusnya saya tak ingat,tapi ayatnya berjaya mengusik hati aku.

Saya-“bukanlah macam tu,tapi saya ni perempuan kena la hati2, banyak kes jenayah melibatkan penipuan dalam fon ni.” (habis selama ni yang aku berchatting kat chatzone tu tak bahaya ke sampai bagi no fon kat public? huhu)

Dia-“saya tak ada niat jahat, saya ikhlas nak berkawan.”

Saya-hai..cair hati aku asik kata ikhlas dari tadi.. “boleh,asalkan awak baik,ikhlas,jujur”

Dia-“insyaAllah”

Saya-“tapi ada syarat, boleh mesej tapi tak boleh call, mesej tu dari kul 7 pagi hingga 10malam. Boleh ke?” napa tak boleh call? Sila buat request lau nak tahu,lau ada yang request nanti saya cerita next entry,insayaAllah. Iklan jap... ok sambung balik, saya -“tapi ada syarat, boleh mesej tapi tak boleh call, mesej tu dari kul 7 pagi hingga 10malam. Boleh ke?”

Dia-“ok. Tapi saya pun ada syarat, awak mesti ikhlas,jujur”

Saya-“insyaAllah”.

Maka bermulanya episod perkenalan kami.. ternyata dia seorang yang baik, menjaga batasan dalam berchatting.jika salah,dengan gentle nya dia menegur.

Ok cukup sampai situ, any comment do you have? :)

....baik, teruskan membaca sampai habis..


Saya buka cerita lain,

setelah lama membataskan diri dari berkenalan dengan bukan muhrim, akhirnya bila merasakan sudah tiba masanya untuk mencari jodoh..baca kaitan entry lalu di sini, tambahan pula mak risau,saya ni jenis tak berkawan dengan lelaki. Saat waktu saya bertolak pulang ke tempat pengajian tinggi suatu ketika dulu selepas bercuti semester, mak ada pesan, “kawan biasa-biasa je bukannya bercinta,kawan kenal-kenal hati budi, kawan dengan ramai orang, nanti esok pilihlah mana yang sesuai,pelajaran jangan lupa dah la”. “ Hmm tengokla”, jawab saya acuh tak acuh. Sejak dari mula menjejakkan kaki ke pengajian tinggi,mak dah pesan dah. Dah bagi

greenlight. Itu pesan yang ntah berapa kali. Sekarang merasakan masanya dah sesuai maka semakin mudah saya membuka ruang pada mereka yang ingin berkenalan dan begitu juga “pada diri” dengan usaha saya yang memulakan perkenalan.. huhu kes perigi cari timba la ni..

cari melalui medium chatphone agak payah juga, YM pun begitu juga.. sehingga bermulanya kes perkenalan melalui blog.. lebih mudah mengenali dengan menganalisis cara penulisan,isu

penulisan kerana menggambarkan personaliti diri,dan bonus jika ada gambar.

Saya ni seorang yang payah juga nak tercuit hati, banyak faktor juga, “agama,rupa,latar belakang dan umur” itu antara faktor yang mempengaruhi. Ada yang saya jumpa, seorang yang boleh dikatakan berhati baik,tetapi tiada daya penarik yang boleh mencuit perasaan saya untuk ingin berkenalan secara lebih dekat lagi. Mungkin suatu hari nanti,siapa tahu. Saya tak la tolak dia mentah-mentah.

ada yang semua ok, tapi latar belakang pula tidak berapa ok..dia mempunyai tahap kesihatan yang tidak berapa baik. Sakitnya seringkali berulang-ulang datang. Kesian. saya menyayanginya sebagai saudara seislam dan sebagai seorang kawan. Sesungguhnya dia ni adalah orang yang boleh dibuat calon dan di antara calon yang tahap ranking tertinggi. Hampir 2 tahun kenal dengan dia. Antara orang yang lama kenal. Depend, ada yang mudah putus perkenalan dan ada yang lama. Nak bertahan lama ni bukan mudah, ada juga badainya. Mungkin umurnya yang jauh dariku, seakan segalanya diatasi oleh kematangannya yang tidak mudah melatah dan sabar. Semuanya keizinan dari Allah jua.

Itu baru intro, bersambung semula..sehingga bermulanya kes perkenalan melalui blog. Semasa blog walking, jumpala seorang blogger ni. Rasanya ni first time saya yang memulakan perkenalan dulu, rasa agak excited pun ada sebab berkenalan dengan niat bukan berkawan semata-mata,tapi hati ini telah tercuit dengan dia,maka ingin mengenali lebih dekat,mana la tahu kot ada jodoh ke kan..kita berusaha, Allah jua yang merancang. Maka, saya pun YM la dengan dia.

Alhamdulillah respon yang diberi oleh dia baik. Mudah saya bahasakan dia sebagai si pencuit hati. Usia perkenalan baru 1 hari, dan keadaan internet yang tak berapa ok maka saya tak boleh nak YM selalu dengan si pencuit hati untuk hari-hari yang seterusnya. Maka saya pun meminta no telefonnya. Dia agak terkejut dan tak setuju,kerana teramatla singkat tempoh perkenalan,baru 1 hari sudah ingin meminta no telefon. Saya pun menyatakan sebab line internet saya tak berapa ok. Dan cuba memberikan sebab-sebab tambahan yang lain supaya boleh meyakinkan dia walaupun hati masa tu dah malu teramat dan kecewa “i got dumped!!!!! First time trial,got dumped!!! ”,kata orang putihnya la. aduh malunya dan kecewanya. Baru saya tahu perasaan orang yang dikecewakan. Itupun jika serius ingin berkenalan dan menyimpan harapan. Jika tak serius,rasanya hati tak sakit kot. selalunya lelaki mudah je bagi no,tapi nampaknya orang yang berjaya mencuit hatiku ni lain dari yang lain.

Cara penulisan saya pun masa tu dah agak emo.. “lau tak suka takpa la, I.D YM saya awak boleh delete,saya tak nak la mengganggu kehidupan orang”.

Si pencuit hati- “tengok,perempuan selalu emosi, bukan macam tu maksud saya, biarlah perkenalan tu mengikut waktunya.”

Hmm perempuan biasala,lau tak emo bukan perempuan namanya..hehe tapi jadila perempuan yang pandai mengawal emosi..jangan keterlaluan la maksudnya. Apapun jiwa perempuan jangan di samakan dengan lelaki. Sememangnya berlainan. Perempuan memang cepat touching. Kena faham. Dan lelaki perlu cuba atasinya dengan baik. Ok saya terima, saya telah emosi ketika itu.

Maksud si pencuit hati,lebih kurang bukan memaksa la dalam perkenalan. Katanya, “Let friendship growth by itself.” Bagi dia berkawan dalam dunia maya,hanya di dunia maya je. Kawan di blog/YM hanya di blog/YM je, tak lebih dari tu. Bagi dia la, saya hanya boleh menghormati keputusan dia.

Tetapi tidak bagi saya, kawan di dunia maya semuanya boleh di bawa ke dunia nyata. Memang patut pun dia terkejut, baru kenal dah minta no fon, tapi saya insyaAllah saya akan bagi no jika saya lihat orangnya boleh dipercayai untuk dijadikan kawan. Mungkin saya ni tak cukup lagi kot untuk dipercayai oleh dia atau dah itu prinsipnya,bukan soal mempercayai.

Saya minta no telefon awal,bagi saya rasional/munasabah sebab saya selalu tak dapat online,internet tak berapa ok. Nak berkenalan bukan makan masa sekejap,tapi lama 2,3 tahun? Mungkin lebih dari tu,siapa tahu. Nak tunggu YM? Hu ntahkan bila nak bergerak perkenalan..Sekarang umur saya menginjak 23 tahun. jadi congak la sendiri bila nak kahwin jika tempoh berkenalan tak dimulakan dari sekarang. Betul tak? Anda setuju atau tak? Sila beri pandangan..

Mungkin si pencuit hati belum serius tentang perkahwinan. Ikutla. tapi saya dah mula serius. Apapun si pencuit hati mengambil no fon yang saya berikan sebagai menghargai. Sampai sekarang tiada kabaran darinya di handphoneku.

Takpalah, walaupun telah dikecewakan, saya kembali rasional dan tenang kembali setelah berpegang teguh pada takdir, “jika ada jodoh kau tolak sekali pun takkan ke mana”. “Jika kau bukan untukku,maka pasti orang yang lebih baik darimu sedang menungguku”. Maka jangan berputus asa, usaha dan tawakal, teruskan mencari dan berkenalan huhuhu.. apa yang berlaku ambil pengajaran untuk next trial insyaAllah.

Kami masih berkenalan..Cuma payahla nak rapat dengan si pencuit hati ni. Sebab dia bukan sahaja mencuit hatiku,malah ramai,mengikut firasat saya la..kerana orangnya mempunyai semangat dakwah,baik,positif dan punyai rupa manis mata memandang. mestila ramai yang cuba mendekati kan?. Dalam list YM dia mesti ramai, setiap kali saya online dia tak berapa perasan,lagipun baru je kenalkan. Agak payah untuk diperasankan. Perlu berlapang dada dan saling memberi peluang. Maka bersainglah secara sihat wahai perempuan-perempuan sekelian :) Moga dijauhkan isu bergaduh disebabkan berebut seorang lelaki.

Buat si pencuit hati, jika membaca entry ni ketahuilah engkau akan rahsia sebenar di sebalik perkenalan yang kuhulurkan. Dan inilah penjelasanku.

..buat adik-adik di luar sana baik lelaki atau perempuan..ingatlah ye,belajar sungguh-sungguh dulu, belajar sungguh-sungguh untuk sebarkan syiar Islam, akak pun sedang berusaha ke arah kesungguhan walaupun sukar, soal berkenalan ni letak tepi..nanti dah sampai masa yang sesuai barulah cari ye.. jangan rosakkan diri dengan bercouple. Bercouple boleh mengundang berbagai masalah jika tak pandai kawal diri,lebih-lebih lagi usia masih muda,memang risiko ke arah tak pandai kawal perasaan. Dan berkawanlah mengikut batasan syariat.

Firman Allah dalam surah al-isra:32 ,

Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).


masalah negara masalah bersama, isu buang anak makin meningkat tahun demi tahun..melibatkan ramai orang Islam,bangsa melayu. Moga kita berjaya mengawal nafsu. Moga kita diberi kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat..amin..


cari

cari

Reminder for me and you

Reminder for me and you

ayuh para mujahid dan mujahidah!

ayuh para mujahid dan mujahidah!