24 Januari 2010

sentiasa kembali sedar diri amalan mendekatkan diri pada Tuhan yang satu







salam,
terima kasih saudara mi vida memberikan pekongsian pandangan.
merespon pada mi vida,saya buat 1 entry khas ni.

alhamdulillah, saya mendapat didikan dari kecil. dan bila besar berjauhan dengan keluarga,alhamdulillah Allah masih menjaga saya. alhamdulillah saya pun tidak terlepas dari membuat dosa,dan alhmdulillah saya sentiasa dapat beristigfar dan cuba baiki diri. kita perlu sentiasa muhasabah dan sedar diri kita ni siapa.

segera bertaubat dan menjadi orang bertaqwa selepas mengakui kesilapan diri. perlahan-lahan membersih hati kita.
insyaAllah Allah tolong kita, firman Allah dalam surah al-Ankabut ayat 69:

Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.

alhamdulillah, ini boleh dikatakan tips menjaga diri saya.
tambahan, selalu berdoa mohon Allah berikan petunjuk,dan jangan dibolak balikkan hati kita selepas ditunjuki jalan yang benar. dan mohon istiqamah dalam perjuangan, macam-macam perjuangan sebenarnya bila difikirkan sebenarnya,saya pun baru perasan, istiqamah dalam perjuangan melawan nafsu, perjuangan membaiki diri, perjuangan akademik, dan segala enis perjuangan yang membawa kebaikan. kesimpulan, berdoa istiqamah perjuangan menegakkan Islam di landasan jemaah, menegakkan Islam itu mula dari diri, kemudian orang sekitar. doa minta istiqamah dalam perjuangan je, tak perlu panjang-panjang kerana kita sudah memahami perjuangan yang bagaimana. tetapi jika nak luahkan semua,amatlah bagus. cuma mungkin kita kesuntukkan masa untuk berdoa panjang-panjang. cukuplah kita memahami dan menghayati doa kita. saya jika tak sempat doa panjang-panjang,cukup sekadar dengan doa ibu bapa (wajib) dan doa Ya Allah berilah kami kebahagian duna dan akhirat,dan selamatkan kami dari azab api nerakaMU. cukup. doa ni maknanya luas. mencakupi semua.

mahu Allah dekat dengan kita? sentiasa ingat kepada Allah. nescaya, Allah ingat kepada kita.

dalam hadis, saya baca sebuah buku comel yang gambar kat atas tu,
kita sebenarnya tak kenal siapa itu Allah.. saya terkedu ketika membaca buku ni.. betapa sungguhnya Allah itu MAHA PENGASIH,PENYANYANG DAN PEMURAH.

terlalu banyak ilmu yang kurang di dada saya, ilmu yang dikongsikan dalam buku ni, banyak membantu diri mengenal PENCIPTA kita. rasa ingin lebih lagi mengenaliNYA..semua ini bergantung pada hidayah Allah dan sejauh mana usaha kita mendekatiNYA. banyaklah berdoa supaya diri kita diberi HIDAYAH dan kekuatan dalam mengenaliNYA.

antara hadis yang saya petik dari buku ni,

*Abu Hurairah melapor Rasulullah berkata, " Allah yang mulia dan tinggi martabatnya berkata, ' Aku seperti yang disangka oleh hambaku dan aku sentiasa bersamanya setiap kali dia mengingatiku. Demi Allah, Allah benar-benar gembira menerima taubat hambanya, lebih gembira daripada saudara yang menjumpai barangnya yang hilang di padang pasir. Siapa yang datang dekat padaKu sejengkal, aku datang dekat kepadanya sehasta. Siapa dekat padaKu sehasta, aku datang dekat kepadanyasedepa. Apabila dia datang berjalan padaKu, aku datang berlari-lari kepadanya." -direkodkan oleh Bukhari dan Muslim-

*Umar bin Khatab melaporkan, " Beberapa orang tawanan itu tercari-cari anaknya. Setiap kali dia berjumpa bayi, dia mengambilnya lalu didakap dan disusukan.

Rasulullah pun berkata, ' Pada pandangan saudara-saudara, adakahperempuan ini akan mencampakkan anaknya ke dalam neraka? '

Kami menjawab, ' Demi Allah,tidak'.

Rasulullah berkata lagi, ' Demi Allah, Allah sayangkan hamba-hambanya lebih daripada sayangnya perempuan-perempuan ini kepada anaknya.' " -direkodkan oleh Bukhari dan Muslim-


*Abu Hurairah melaporkan, "Rasulullah berkata, ' Semasa Allah menjadikan makhluk ciptaannya, Allah menulis di dalam buku yang ada padanya di atas arasy, ' Rahmat belas kasihku mengatasi kemarahanku.' " -direkodkan oleh Bukhari dan Muslim-

dan banyak lagi petikan ayat yang saya kira bisa menggugah jantung pembaca,insyaAllah.

Sinopsis buku ini :

"Ya Tuhanku, ampunilah aku dan saudaraku dan masukkanlah kami ke dalam rahmatmu, dan engkau yang maha penyayang daripada semua yang penyayang"

Allah kaya dengan sifat kasih sayang. Tiada siapa dapat menandingi kasih sayangnya kepada hamba dan makhluk ciptaannya. Dengan rahmatnya, kita memohon keampunan. Dengan kasihnya, kita mengharap keredhaan. Dengan sayangnya, kita meminta belas kasihan.

Buku kecil ini diolah semula daripada kitab Riyadus Solihin. Memuatkan koleksi ayat al-Quran dan hadis bertemakan kasih sayang Tuhan.

Imam Nawawi atau nama sebenar Abu Zakaria Yahya bin Sharaf an-Nawawi adalah tokoh autoritatif dalam bidang hadis.

Buku ini mengandungi 4 bahagian :

Takutkan Allah
Mengharap Belas Kasihan Allah
Bersangka Baik kepada Allah
Takut dan Mengharap pada Allah

sumber : http://pts.com.my/index.php/buku/520/


tapi percayalah semua dari Allah, saya bersyukur saya dipilih oleh Allah dalam mendapat hidayahNYA. saya pun tidak terlepas dari alpa,dan cukup takut kealpaan saya,membuatkan Allah menjauh dari saya dan membiarkan saya terkapai-kapai. Bila Allah jauh dengan kita,tercabutlah segala kemanisan iman.. bila itu tiba, segala ibadah kita tak rasa manis, tetapi maksiat yang menjadi manis,dosa-dosa bila dibuat kita tak rasa apa. kita suka dosa,kita tak suka lagi kepada kerohanian. Allahuakhbar, jika boleh iman itu sentiasa tetap dan meningkat,tidak turun-turun,itu menjadi idaman, tapi iman itu tidak begitu kerana iman itu boleh naik dan turun. cukup takut. sentiasalah menjaga diri kita insyaAllah.

tip berikutnya,sentiasa berdampingan dengan orang-orang yang soleh, yang selalu ingat kepada Allah, senang citer orang baik-baik, tak semestinya ustaz atau ustazah, tetapi pilihlah kawan-kawan dikalangan orang yang baik-baik. yang dapat menasihati diri kita jika kita buat silap,dan mengingati Allah. contoh,tolong kejutkan kita untuk bangun solat dan sebagainya.
pilihan kawan itu penting, dalam hadis, jika kita kawan dengan tukang besi,bau besi melekat kat kita, dan jika kita kawan dengan penjual minyak wangi, bau wangi melekat pada kita.. rasanya saya pernah cerita hadis ni..tapi tak pasti entry yang mana satu.

asalnya nak buat pendek je entry,tetapi menjadi panjang..
idea bercakap ada,jadi saya bercakap jela..melalui tulisan..pok pek pok pek.. huhuhu..

k la, tegur-tegurla juga saya ye, kita saling memerlukan. baca ayat dalam gambar bawah skali kat blog ini.

tips-tips di atas boleh la di list kan 1 persatu. buat short note sendiri.

insyaAllah mi vida, kita cuba berusaha ke arah itu, dakwah berkembang dengan usrah.
jom mi vida kita buat usrah :) jika tak mampu buat usrah,kita join usrah. dont missed usrah forever. insyaAllah.

okay, saya kongsikan 1 artikel menarik ustaz pahrol, yang bertajuk kalau benar cintakan Allah, sila klik sini. selamat berjalan-jalan ke blog ustaz pahrol :)

Tiada ulasan:

cari

cari

Reminder for me and you

Reminder for me and you

ayuh para mujahid dan mujahidah!

ayuh para mujahid dan mujahidah!