10 Jun 2009

muhasabah diri & pd spe yg nk dimuhasabahkan drinya skali boleh la kita bace same2.

bgini kisahnya.. kita blh sedar dri kita ni adkh iman kita sedg naik atau trun. skg iman aku tgh trun.. iman korg?

cmne nk tahu trun naik iman ni? seng je.. tgk amalan korg cmne. tu je. mudah kn?

jika amalan korg bagus maknenye iman tgh naik la tu, seperti solat fardhu di "awal waktu" , solat sunat x penah "miss", solat jemaah pule "of course", bt baik "berganda-ganda" , "lame" menghabiskan mase dgn al-Quran, ber istigfar 100x sehari "cukup"dan sebagainyalah.

jika iman tgh "down" - lawan bg sume contoh di atas, solat fardhu mule dah lewat..(celakalah bg org yg solat tetapi tidak mjaga solatnya-surah al-Maa'uun ayat 4-5 ) x pun dah mule tinggal solat fardhu nau'zubillah..(minta dilindungi dan dijauhkan ya Allah), solat sunat sesekali, solat jemaah jrg2 or geleng kepala xpenah dah, bt baik ciput, makin sikit mase dgn quran bc 1 ayat je dlu 100 ayat sehari, istigfar xckup 100x sehari...

beza sungguh bukan antare kedua2 jenis iman ni (iman naik & iman turun).

rase2 jika dibiarkan iman turun ni semakin meliar dlm diri mcm mn? bahaya tidak?
sudah tentulah bahaya. mane mungkin iman yg lemah bisa melawan godaan syaitan, bisa melawan tuntutan nafsu, yg lame2 nafsu menjadi serakah menguasai diri,hilang sudah nikmat "akal" kerana diri lebih mengikut kehendak nafsu bukan lagi kehendak akal yg mahukan cinta Illahi..nau'zubillah.

hmm aku naik mengeluh imanku turun skg ni,bukan baru turun,dah lame imanku turun thats why rase nk entry post tntg ni biar bg semangat kt aku tuk naikkan balik imanku.

apa yg aku bt..aku dh mule solat lewat wlupn dlm hatiku rase xsedap n minta ampun,tp driku masih x bganjak,tetap melayani nikmat dunia akhirnya solatku lewat..

apa yg aku bt..oleh kerana aku sibuk melayani nikmat dunia smpi kurg tido, bila waktu solat masuk, aku gi baring2 layan ngantok dlu..dlm hati tetp xsedap "mane leh baring gi solat dlu r..hmm jap r baring tido 5 minit pn jd r".. zzzzZZ.. ade yg aku bangun slps berbaringan skejap
dan ade pule yg aku tlajak x sedar..sudahnya 6 lbh br solat asar..
ohhh..

apa yg aku bt..subuhku bukan lg sperti yg dlu,dlu aku selalu subuh gajah(subuh gajah sebab dpt ganjaran bsr solat awal waktu), oleh kerana suke melayani nikmat dunia, aku tido lewat,natijahnya aku susah bangun.. jam handphone bunyi .. "tup" aku tutup,tdo blk,igt nk tdo jap,ngantok sgt ni. tdo jap ape subuh semut aku dekt kul 7 br bgn (celaka dah aku,ampuni aku ya Allah) n ade tu pulak kul 9pg bgn..masyaAllah ape nak jadik ni!! ya Allah ampunkanlah aku.. bangun terus qada' solat sebb aku dgr cermh jgn lewat2kn qada', selalunya org lau tinggl solat subuh tgu zohor br qada' tp ustaz ckp sedar je terus qada takut Allah tak terima solat qada lewat (bg yg sengaja tinggal cam aku dh sedar tdo blk) dan bagi yg x sengaja,memg x sedar bangun je terus solat xpyh niat qada' sebb nabi Muhammad s.a.w pernah x sedar dr tidurnya lalu terus bsolat.

apa yg aku bt..dlu bc quran rajin,rase seng..skg bc quran rase berat.. dlu bc quran aku selalu bc 1 muka surat sehari dgn terjemahannya.. ade sehari yg leps baru2 ni, bc x sampai separuh muka surat pun! insyaAllah prisip aku,mst bc walau 1 ayat sehari. itulah dia al-quran sebagai petunjuk dan benteng pertahanan iman. akan ku cuba pertahankan tahap iman dgn al-quran moga2 x merundum jatuh tahap keimanan, maksud aku tahap iman agak statik atau makin naik, x mudah jatuh.

apa yg aku bt..mn solat sunat aku,takda dah.. br je cube tingkatkan balik solat sunat,br sekali dua,jrg sgt.. selalunya takda.

ape punce nye aku begini, tahap kritikal ni. sedarla wei ! (aku cakap kat dri aku, korang jgn nak prasan aku tengking kt korang plak,dri korang, korang la tengking,ape plk aku kn)
aku tahu selepas aku ditasmi' atau anggap 3 ni sebagai huruf ain, tasmi3 (di cek bacaan) surah al-fatihah oleh seorg ustaz ketika aku join kelas mengaji tajwid, bacaan al-fatihah aku ade yg salah bagai penampar kilat bg driku.

(al-fatihah adalah surah tersangat penting, salah bacaannya, solat tak sah.)

aku terkilan..ini bukan kali pertama aku di tasmi3.. aku sudah beberapa kali ditasmi3, penah sewaktu aku ke kursus al-Quran, aku ditasmi3 oleh seorang ustaz hafiz (penghafal al-quran). aku ditegur bcaan tp bukan la kesuluruhannya kerana tasmi3 kali ini aku salah bacaan di tempat lain. dan sebelum kursus tu, aku penah di tasmi3 oleh akk2 seasrama sewaktu aku sekolah menengah dlu. dan byk kali juga aku jadi imam tetapi tiada siapa menegur bacaan al-fatihah aku.terkilan aku tiada yg menegur. aku bukan sahaja di tasmi3, aku juga penah jadi pentasmi3 kepada adik2 dan rakan2.. baru kutahu bacaan al-fatihah ku tak sempurna.

jadi aku nak nasihatkan pada korang pegilah mentasmi3kan bacaan al-fatihah korg kepada yg btl2 boleh dipercayai,seperti ustaz dan ustazah, juga pegilah pada org lain juga mungkin ustaz tu salah dgr ke atau dia x dpt detect bacaan salah korg, yg penting x cukup sorang, gi jumpe beberapa orang yg tahu hukum tajwid ni takpun gi jumpe tok imam kampung/kawasan korang. supaya korg xjadi kes mcm aku ni.

sambung balik,

ape punce nye aku begini, tahap kritikal ni. sedarla wei ! (aku cakap kat dri aku, korang jgn nak prasan aku tengking kt korang plak,dri korang, korang la tengking,ape plk aku kn)
aku tahu selepas aku ditasmi' atau anggap 3 ni sebagai huruf ain, tasmi3 (di cek bacaan) surah al-fatihah oleh seorg ustaz ketika aku join kelas mengaji tajwid, bacaan al-fatihah aku ade yg salah bagai penampar kilat bg driku.

aku salah 2 tempat, bacaan "ma" dan "dho". ustaz kata, mim di atas bunyinya ma seolah2 tersenyum skit.
aku selalu bc ma di hujung bibir, jadi muncung skit mulut aku. korang tgk org arab ckp ma mcm mn.di situ aku nmpk pbezaannya. silap aku, aku suka ngaji x bukak mulut,malu org ln dgr bcaan alunan al-Quran ku yg x sedap. akhirnya mengundang kesalahan bacaan, uustaz kata ngaji kena buka mulut sebb dia perasan walaupn bcaan aku dengarnya seperti betul tetapi bila diperhatikan mulutku yg buka kecil jd bt bcaan jd salah.dan bila diperhalusi bacaan yg buka mulut luas2 dgn buka mulut kecil2 ade perbezaannya iaitu mahkraj huruf x betul. (mahkraj tu sifat huruf)

dan huruf "dho" terutamanya waladdholin. susah aku nak perbetulkannya. aku boleh sebut huruf "dho" dgn btl. tetapi semasa bcaan "waladdholin" aku x dpt sebutnya dgn betul. lidahku seolah2 pendek dan pelat.

sehingga sekarang bacaanku masih belum mantap, aku baca berulang2 kali ketika solat supaya betul.bile betul br aku teruskan bcaan. ade tu berulang2 kali sehingga mulut aku jd letih,dan rase nk menangis,sebak aku dalam hati. bgenang sudah air mata. aku teruskan ulangan bacaanku sehingga betul. dan selalu juga bile terlalu byk ulangan,hingga bile lidah dan mulut jd x btl..aku sabarkan dri,bertenang seketika,diam..sebelum meneruskan ulangan. ma ok xbyk ulangan, paling susah kt huruf dho sampai ade ketika aku menyebut waladdholin dgn nada marah,ya Allah ampunilah aku, aku cepat sedrkn dri dn bsbr dan tengkn blk diri,untuk menyebut dgn betul. inilah ujian paling besar ketika aku solat.
aku mengambil mase yg lame tuk bc al-fatihah disebabkan ulangan2 ayat.

sejak tu, aku tak bt solat sunat kerana bcaan al-fatihah yg pyh nak kusebut. lemahnye aku, cepat mengalah.

pentingnya di sini dalam meyakinkan diri. jgn was-was bile bc,tu yg menyebbkan berulang2. aku selalu ingtkn driku tentg ini supaya tidk was2 elak mengulang terlalu byk.

alhamdulillah hasil dari kesabaran,doa,ketelitian dan keyakinan diri,bcaan ulangan ku tidaklah seteruk dlu.
dlu hampir semua ayat al-fatihah ku ulang2,kerana baru blaja nak buka mulut.
sekarang masih juge mengulang bile dri x teliti, kne teliti bcaan, sebb mulut dh biase bc al-fatihah dgn bcaan yg dlu, jika xbri phatian btl2 tu yg sebut slh.

dan bile aku solat bjemaah,aku ketinggalan,imam dh sujud br aku rukuk. terpaksa aku niat kuar imam. oh kecewanya.
akhirnya aku x gi solat jemaah lansung, penh gak gi, nervous aku ms bc al-fatihah tmbh2 pule dpt imam yg jenis bc laju hu kus semangat,takut x sempat bc. korg dpt bygkn x perasaaan aku, bl hbs solat sampai rase xde ape,eh aku solat ke td ni..(nervous teramat nye pasal) skg ni aku tgh cari hukum bcaan al-fatihah makmum, ade yg kata wajib bc, ade yg kate x wajib sebb ikut imam. dan bile aku bc bku memg benar ade pbezaan pndpt mazhab2 tntg bccan al-fatihah makmum. pd sp yg tahu help me. skrg ni aku rs nk gi jemaah blk,smpi bl aku nk mjauhkan dri,akan aku cuba baiki.

semalam aku ade melengah2kan solat, lepas solat aku tido atas sejadh dgn telekung x bukak,ngantok. aku bermimpi.. dlm mimpi tu pn aku tgh melengah2kn solat subhanallah..Tuhan brikan pengajaran,aku duduk2 minum air masak dlu,solat jap lg la, sekali teguk, dua kali teguk, kali ketiga ketika hendak meneguk air aku rase air tu lain, ditakdirkan air tu penuh dgn semut merah kecik yg bau busuk tu,aku pggil semut bsuk xth la korg pggil ape. (sebb semut tu memg byk kt bilik aku ni, bp teguk aku minum xpasti,tp slepas beberapa teguk la br aku rase air tu rs ln,dn aku tgk byk semut dlm cwn tu) aku pn apelg,cepat2 gi tnds memuntahkannya. byk kali aku cube muntah,muntah pertama bjaya mengeluarkan skumplan semut,kucube muntah kedua,ketiga,dn sterusnya smpi aku puas ht(dlm hati aku mhon plindungan Allah,moga perut ku x sakit slps ni). bl dh siap, aku tibe2 terase ade sesuatu di dalam mulut, aku muntahkannya aku lihat ia seakan-akan warne putih seperti anai2 kecik yg byk yg halus mcm semut bsuk tu (dlm hati aku mohon ampun pd Allah sebyk2nya,air mata dh bgenang), bile dh selesai, tibe2 terase sesuatu lg,benda yg same mcm anai2 tu lg,aku mule menangis memohon ampun pd Allah smbil memuntahkannya,begitulah..selesai,ade lg,selesai,ade lg anai2 tu,aku menangis menadah tgn ms tu juga mohon ampun sungguh2 ,aku dh melengah2kn solat,ampunkan aku ya Allah,tolong aku ya Allah,tlg aku ya Allah..hentikan benda ni kuar..ampunkan aku ya Allah.. tibe2 aku tsedar dr tido,masyaAllah ngeri nye mimpi aku,astagfirullahal a'zim.. aku beristigfar byk2,Allah nk bagi aku pengajaran ni. cepatnya Allah bagi. bt nya btl2 hbs aku. istigfar byk2.

ini bukan rekaan,inilah mimpiku.mimpi lepas solat atas sejadah,di mn aku masih lg dlm keadaan suci (ade wudhuk,xkentut, terus tido siap pakai tlekung lg)

insyaAllah moga ada manfaatnya utk siapa yg mbace entry ni.
doa la same2 moga dibri kekuatan dlm beramal.
pasni insyaAllah,aku nk bg tips2 dlm beramal sbg pringatan bsama.
entri ni pn dh pnjg aku pn dh penat.
moga kita dlm rahmatNYA. assalamualaikum wbt.

http://gurindamrasa.blogspot.com

Tiada ulasan:

cari

cari

Reminder for me and you

Reminder for me and you

ayuh para mujahid dan mujahidah!

ayuh para mujahid dan mujahidah!