20 Jun 2009

tips sedar diri

cmne nak sedar diri bile malas nk beramal ibadah .. tahu? amal ibadah luas ruang lingkupnya jgn pikir solat,zikir je..khidupan seharian tu jika niat kerana Allah dan mengikut syarak dah kire ibadah.. (boleh bace lanjut bab ibadah di >sini<) tapi sebelum pi ruang lingkup yg besar,ruang lingkup yg kecik pun x settle lagi camne.. jadi aku highlight pd ibadah solat,solat fardhu,solat sunat,solat qada. kecik ke? besar sbenarnye bab solat ni..solat tak jaga,tu yg xdpt nk hlg dri kita dr melakukan dosa.. hadis : sesungguhnya solat yg sempurna itu dapat mencegah dri dari melakukan dosa.

haa berat sgt nak buat baik atau payah nak tinggl kn dosa,apelagi cek balik solat kita camne..

rase aku la penah skali aku rasekan aku solat khusyuk.. aku pn dh x igt, mgkin x lah khusyuk mn, yg aku igt aku tak fikir byk ms tu,memg tumpu phatian pd Allah, aku rasekan ya Allah tenangnye,alhamdulillah. habis solat masih lagi rase cool.. n rase best dpt solt cmtu,rase solat tu ringan,indah..bukn seng tmbh bile rase malas solat,rase berat je solat(malas2 pn kene lwn prasaan tu,ni perintah Allah,jgn ikut perintah setan) tu la skali yg aku penh rase nikmat khusyuk solat. aku slalu bile solat mcm2 lintasan fikiran daaa, mcm tanyangan t.v.. luar dari solat tak la pulk pikir mcm2.hisyh setan tol.

cmne nak sedar diri bile malas nk beramal ibadah .. tahu? korg ade care ke..bgth aku kongsi2kan..jgn dok simpan sowang2..nnt msk syurga sowang2 tau..

aku nye care.. "ingat mati" ..nasib kita belum tahu di mana..syurga atau neraka, tiada yg ketiga, amalan pun ish malu nk cakap, (dan baru je terlintas kt fkiran aku skg, "o malu ek? dgn Allah x malu"..ya Allah.. malu. nikmat mcm2 Allah bg.. sakitnya kne seksa ya Allah ampunkan dosaku.

tak takut?

best dan bagus tau sape yg slalu nangis mengenangkan dosa2nya pd Allah, pd manusia, pd binatang, pd tumbuhan dan sume makhluk Allah. (tumbuhan aku slalu x endahkan,baruku sedar sewaktu menaip ni..cmne ye bt baik dgn tumbuhan? jgn petik sesuka hati ke, slalu siramkan air kt dia ke? nnt nk cari la insyaAllah,korg yg dh th bgth la ek. tp kan ustaz kata rumput xpe pijak, sebb kita nk jln kt mn nnt,minta izin dlu kt rumput nk pijak..org kata sifat ihsan tu minta izin dlu (lau x silap aku,lau silap betulkn aku) same la ngn binatang,minta izin mak kambing tuk amik anak dia bt sembelih,wlupun dia tuan pd kambing tu yg punyai hak..kisah ni aku bc kt saifulislam.com .

aku slalu gak bcakap2 dgn binatang,terutama semut dan charlie. dan binatang yg aku nk selamatkan,selalu kt tandas la,kupu2 ke semut ke,hhrtu lady bird kne air kt sinky tp dia hidup lg,dia mcm tak berdaye je sian aku tgk,lau aku biar ni mst ko msk lubg sinky.so aku hntr dia letak kt luar ats tembok,"pandai2 ko la mau hidup" aku byk ckp dlm hati je,nnt pe kate org lak kn..kdg tu xleh nak sorok aku senyum..org igt aku senyum sorg2 hehe.aku suke kucing. lau charlie ni bahaye sebb dia lau gigit leh jadi gtl2 dan akhirnya mcm kulit melecur,dia ade mcm sisa racun la. so slalu lau jumpe kt bilik,charlie ni msti dibunuh,mase bunuh tu "aku minta maaf,aku tpakse bunuh kau,kau binatang perosak" pek! mati dia. lau semut, aku main acuh2 tangan dlu.."syuh2 gi tempat lain".."gi tempat lain sbelum aku bnuh ko.." tangan aku ligat menghalau. sketika kmudian,ade lagi? "syuh2.."
dlm hati "degil betul semut2 ni".. bam!! aku hempas tgn aku kt meja, terkejut sume semut. pantang betul aku tgh gune meja khusyuk ngadap laptop semut dok sibuk2 kt tgn aku,pastu gigit aku plk tu.. bam!! bam!! bam!! aku sentak semut2 suh gi jauh2.. lastly ape? degil jgk baru aku picit sekor2,sambil ckp dlm hati "aku terpakse, maafkan aku.." sejak hrtu no warning..bilik aku byk semut.. jumpe je kt meja aku picit..xleh bt ape diorg x mkn saman daa,tp dh ade kurang dh kt meja aku. kat tempat lain suke ht korg la,asalkan bukan kt meja.lau meja hbs..tu pun ade gak yg aku biarkan hidup sekor dua duk jln2 cari mkn..sian diorg lapar..thats why aku bam bung byk kali pun semut ni bt xkisah je. betapa tekun sifat semut. ho ho melalut dah ke aku..pnjg nye cite..

sambung blk,

org yg mudah nangis ni jiwa dia lembut.. tu sebab aku sentuh tentg jiwa lembut kt entry yg lepas. aku penah jumpe sorg mak cik ni mase aku menghadiri ceramah kuliah kt surau umah aku, mase tu ustaz de sentuh psl nangis2 ni mase doa, mak cik ni tye, "ustaz sy pyh nk nangis..sy pn x th la.." aku pelik..prempuan tu..,ade jugk ye susah nangis.. org kata hati susah nangis,sebb hati keras..ataupun hati dh mati..na'uzubillahminzalik.."ya Allah sentiasalah hidupkan hati kami,berilah kami cintamu seperti mana engkau beri cintamu kepada nabi2mu,kpd org2 soleh, kpd org2 yg btaqwa,kpd para ulama,kpd org yg sntiase rindukan pdMU"..amiin.. jd blaja tips camne nak bg hati slalu hidup.. carila kt mn2.. x kt intenet,gi la cari ustaz..x kt ustaz, gi la tye sp2 yg alim..

org jiwa lembut, korang jgn nk cari pasal tau.. hmm bt nye dia jenis yg x konsider habis korang dia ngadu kat Allah, makbul doa dia, ha korg kene la ape2 ujian dari Allah sebagai pengajrn.
aku sntiase mdidik jiwa aku jd lembut,biar aku mudh menangis..dan lembut dalam berakhlak, aku sabar.. lau org dok amik ksemptn ke.. bg aku xpela,dia x dpt hidayah lagi,dlm hati aku doakan moga dia dpt hidayah,moga dia fhn ape yg aku fhm...(aku xprasan pun dri aku bgs k..aku x bgs mn utk perasan dri bgs,dan xde sp nk perasan2 dri dia bgs, nasib kita tidak tahu..) tp lau macam kes yg x konsider.. hmm hbs.. aku ade sorg kenalan,warak orgnye, tahu dia bt ape kalau ade pihak x puas hati dgn dia atau kenakan dia, dia solat sunat jemaah dgn kwn2 dia minta ptunjuk dn doa,after a few days, org ni minta maaf dgn dia,tak tahu la org tu kne uji ape smpi tbuka hati minta maaf). so jgn mudah2 cari pasal dgn org..org terinaya ni mudah dimakbulkan doanya,tambah2 org tu jenis suke mendekatkan dirinya dgn Allah.

aku tgh blaja jd lembut yg berpada2.. ade ke istilah lembut bpada2? maksud aku biar lembut tapi biar kne pd temptnye... betul ke?? tolong jelaskan kt saya? tp bile pikir blk,hmm lau x jage atau baiki diri dr bab lembut slh tempat ni..nnt mudh sgt jd emo,sedgkn pkra tu xsalah pn.. phm ke.. pyh saya nk tergkn.. pd yg phm,blh tlg jelaskn atau bg tips kt saya?

smbung blk, tips sedar diri

tak takut?

korang amik lilin,pasang api dia, bila lilin tu dh nyala apinya..letak jari kat api tu. biar rase sakit, mase sakit tu byg kan itu baru api dunya (dunia) lum lg api neraka. api neraka x same dgn api dunia.berlipat kali ganda dari api dunia.aku x ingt perumpamaannya.tp memang tak same dgn api dunia,lagi perit. aku ade bace, paling kecil seksaan di neraka ialah kakinya dibakar sehingga menggelegak otaknya.. itu paling kecil.. (btl kn aku lau aku silap).

mase aku letakkan jari.. ya Allah api dunia sakitnya! api neraka? x sanggup!
korang main la api lilin tu sampai puas..acah2 tgn kt api lilin tu..biar betul2 rase insaf. mase aku bt memg bgenang dh air mata.. selagi korg x bgenang air mata/nangis jgn bhenti bakar tgn tu.
insyaAllah.. lau rase hati dh mula buat prangai,gi cari lilin.. main bakar2 tgn.. (aku ckp kt dri aku juga)

lagi 1, ni hal lain, aku frust tul bile gi kedai/mane2 la nk byr wang, si casher ni bg baki sentuh tgn! huh! ade tu dh sentuh blh pulk senyum. gtl! aku dh beberapa kali jgk ni tersentuh,aku igt muka2 org ni smpi bebile,so next time bile berurusan dgn diorg, letak duit atas meja. biar aku amik sndri. aku igt abg tu fhm la bile aku tadah tgn jauh2 ke bwh, lgpn aku pakai "handsock". x alert rupanye abg ni..hish geram aku. lain kali walau sape pn,letak ats meja la,xnk la aku tersentuh lg. korg lau bg pilihan nak sentuh tgn anjing ke, atau nk sentuh tgn yg bukn muhrim..??? aku rela sentuh tgn anjing. boleh samak. tgn bukan muhrim nak samak pakai ape? pakai api neraka? .. ni perumpamaan kenalan aku bg. lepas ni anggap la tgn bukan muhrim tu sejijik-jijiknye. igt perumpamaan ni.

ni ade 2 link hadis dan artikel tntg solat leh la same2 bace..

http://karkunbitara.tripod.com/fadilat2.htm

http://nurjeehan.hadithuna.com/perkecil-solat-iman-binasa/

korang nak tmbh2 link lagi sila2kan.. klik "link to this post" kt bwh ni. bukn ni je sume entry aku,aku alu-alukan korang bt pautan link.

fatimah on~http://gurindamrasa.blogspot.com

Tiada ulasan:

cari

cari

Reminder for me and you

Reminder for me and you

ayuh para mujahid dan mujahidah!

ayuh para mujahid dan mujahidah!