07 Disember 2009

baru 2 kali?

salam tengahari!
minggu lepas pernah sekali
minggu ni sekali.
so baru 2 kali bangun pagi! terok tak aku?
sebenarnya ada gak aku tersedar 8 pagi lebih camtu..tapi tido balik :P

hari ni kenapa boleh bangun pagi? (konon dalam sejarah la nih..)
sebab aku dah boleh solat setelah uzur yang memakan masa hampir 15 hari
..alhamdulillah..tapi kali ni aku pelik,kenapa begitu lama..jika datang lagi selepas 15 hari..aku istihadah,aku kena qada solat..tapi setakat ni alhamdulillah tiada tanda-tanda itu.
qada solat yang dulu pun masih berbaki (dulu aku tidak tahu istihadah ni ye..jahil o..)

istihadah ni berbagai type..jenis.. aku jenis datang bulan awal. belum sampai 15 hari suci (15 hari boleh solat) dah datang..begitula..baru 12 hari solat dah datang..jadi istihadah namanya..bukan haid.

ada jenis yang berlebih..lebih dari tempoh haid 15 hari. hari ke-15 masih tak boleh mandi wajib..istihadah la tu..bukan haid. jadi kiraannya,dikira pada hari kebiasaan berhenti haid..contoh aku biasa hari 12..jadi kena qada solat dari hari yang kebiasaan berhenti haid..12,13,14,15,..jadi miss 4 hari..qada solat untuk 4 hari.

korang biasa makan masa berapa hari? aku 12 hari tu lama gak kan. biasa 7 hari. (yang lelaki,sila abaikan pertanyaan ini)

kenapa tiba-tiba cerita bab haid ni? faham ker? hmm aku amik masa lama gak untuk paham dari seorang akak dulu. kalau ada kemusykilan boleh tanya aku. cerita pepanjang pun habih boreh nanti heh. asal nak citer sikit je,tapi untuk memberikan manfaat sikit,aku memasukkan elemen bab wanita ni.

aku lapau! aku bangun pagi,aku buat sarapan nasi goreng tadi!
dah lapar balik.. ibu punyala senang hati aku bangun awal. hehehe semoga bangun awal lagi.

fatimah on~http://gurindamrasa.blogspot.com

Tiada ulasan:

cari

cari

Reminder for me and you

Reminder for me and you

ayuh para mujahid dan mujahidah!

ayuh para mujahid dan mujahidah!