20 Disember 2009

buek apo poning-poning eh

faham ke tajuk entry tu. bahaso nogori sembilan tu. maksudnya buat apa nak pening-pening, mana baik amik la kan? macam-macam daa..

aku jengok blog kenalanku,hurul ummi.. aku jarang baca entry dia tapi rajin melawat ha camna tuh? bahasa dia berat maa..jangan nak poning-poning kepala lau tak tahan duk baca entry dia. tak faham baik tanya penulisnya dari buat tafsiran sendiri..
aku jenguk dan terlihatlah ada perang saraf berlaku di situ
kecoh sampai jadi lagu ni http://beritautama-infokini.blogspot.com/2009/12/new-kontroversi-waspada-dengan-ikutan.html

haa baca sampai komen-komennya sekali..

aku pun tulis sesuatu kat chatbox hurul ummi, tak sangka dia online gak masa tu..aku bukan nak cet dengan dia,tapi tulis untuk orang-orang belajar mesir khususnya.
ni ayat penerangan aku, di transfer dari chatbox hurul ummi ke sini, senang buat peringatan diri sendiri.

aku : budak2 mesir, anda jgn buat org x ngaji mesir tergelak la.. kaji dulu.. kot ye pun,amik apa yg ditegur bukan menjahanamkan lagi suasana,bukan semua begitu,tapi ada yang begitu.rosak susu sebelanga..

jadi sama2la tegur sahabat2 saya,anda dan semualah..campur gaul dgn org skeliling scr baik..jgn pandang org biasa dgn senyum pun susah apth nak borak2.

mana org biasa tak menyampah..cuba kene kt dri sendiri..

ummi : saya tak niat nak kondem bdk mesir, mereka kondem diri sendiri.saya dpt maklumat pon dr budak mesir.sbb itu saya tegor.salahnya cara saya agak jahanam.bahasa saya terlalu tinggi utk mereka hadam.

aku : nak bt cmne ummi.bukan semua budak mesir hebat..boleh seperti ummi hrpkn.. saya,awk,mreka semua ada kekurangan..terimalah seadanya..sapa nak yg baik,amik pengajarannya,bukan menyalakan api lagi

ummi : saya nak tolong..disebalik kekejian kata saya ada mesej kasih syg kat situ tp mereka buta hati teramat sgt..saya dah dua kali padam entry tersebut tp dorg galak menyalak saya publish semula
salah saya fatimah, sbb harapan islam saya terlalu tinggi.saya tak beri mereka masa utk faham..mmg salah saya..saya akui.tp boleh bincang secara dewasa.api jgn lawan dgn api.tak reti dah nak cakap
saya yg terlalu byk baca sejarah nabi dan teladan dan mengimpikan kehidupan semcm itu sehingga memaksa keadaan zaman ini persis sprti imaginasi kisah anbiya ini.saya mmg sgt salah.

aku : budak2 mesir sekelian,andalah perubah persepsi masyarakat kampung2 anda.. jika tak sampai bila xda sapa nak respect budk mesir..sume menympah dgn budk mesir..anda nk ke begini sampai bebila?

ummi: saya tak faham..saya keliru.knp islam dulu berbeza dgn islam skrg??kepala saya TERLALU sarat dgn sejuta persoalan.tada yg sanggup tolong jawab..aduhhhh..mesirku..damailah.

aku : lau tak si ummi ni tegur,sp berani tegur anda? dakwah kampung anda x jln,..sebb org kampung x respect antum sume oleh kerana adanya persepsi nila setitik rosak susu sebelanga..andalah perubah!

ummi : inci kejahilan saya yg diperbesar-besarkan berbanding ayat-ayat KEBENARAN saya..kenapa?saya ancaman kah?sanggup kata saya sesat dn bawa pengaruh kritien.Allahu..mmg sgt teruji.

aku : xpyh ckp budak mesir, kita ckp org tdung labuh susah nk masuk dgn org kampung.. sebb tdung labuh,tak ngam dgn makcik2 tu tdung ats dada.. gitu ke?gi la cmpur dgn org tmsk sy,mesra2,seng lah nk bdkwah,

oleh krana anggapan org bydk mesir byk ilmu, memg byk pn,tp satu pun tak bnilai kalau beginilah keadaannya dgn org kampung/luar

ummi : yes ukhti, itulah maksud saya..org2 kopiah dan tudung labuh ini sgt tak mesra,muka ketat 24 jam.masyarakat jadi takut dan terlalu memandang tinggi.padahnya mereka riak secara tak sedar diri.
dan inilah tugas saya,MENYENTAP hati-hati muka ketat,perasan hebat dan berlagak mulia dgn KEJIAN..sbb saya yakin KEJIAN inilah suara orang ramai.dan saya sanggup wakilnya melalui lidah saya.

aku : ni ayat simple ni,lau tak faham x tahula nk ckp..sbb sy bukn org sastera mcm ummi. amikla apa yg patut.byk dh sy ckp.anda nk amik,x mahu amik, betulkn ummi,salahkn ummi.tpulang.

ummi : dan saya dihukum dgn membawa ajaran sesat, bukankah zalim namanya?berperang agama diatas agama?tolong jgn mimpi berjuang dipalestin kalau negara sndiri hancur lebur

terima kasih fatimah..ternyata anda memahami bahasa hati saya..syukur.saya rasa benar2 seperti srikandi skrg.dihadapkan dua manusia.penentang dan pengertian.tq


habis~ masing-masing nilailah. tak puas hati bincang bebaik. fahami situasi.
salam maal hijrah, ni aku cedok pengisian maal hijrah di blog
http://toomuchj.blogspot.com/2009/12/sudah-realisasikah-azam-1430.html


Tiada ulasan:

cari

cari

Reminder for me and you

Reminder for me and you

ayuh para mujahid dan mujahidah!

ayuh para mujahid dan mujahidah!